Rabu, 6 Ogos 2008

ALLAHYARHAM TUAN GURU HAJI SABRAN DALAM KENANGAN.

|



Allahyarham Haji Sabran bin Haji Asmawi
Dipetik dari :http://ms.wikipedia.org/wiki/Sabran_bin_Haji_Asmawi


ADUN N9-Gunung Semanggol, Pesuruhjaya PAS Negeri Perak
Tempoh perkhidmatan
1999-2004 ADUN
1998-2002 Pesuruhjaya PAS
Parti politik
Parti Islam Se-Malaysia (PAS)
Tarikh lahir
1 April 1938
Tempat lahir
Bagan Serai
Tarikh kematian
2 Januari 2007
Tempat kematian
Makkah (مكة المكرمة)
Agama
Islam

Pengenalan

Allahyarham Tuan Guru Haji Sabran bin Haji Asmawi (Arab: ﺣﺎج ﺻﺒﺮﺍن ﺑﻦ ﺣﺎج ﺍﺳﻣﺎﻮي اﺳﻤﺎﻋﻳﻟﻲﺍﻟﺒﻨﺠﺎري رﺣﻤﻪ اﻟﻠﻪ ﺛﻌﻠﻲ) atau Jaberal@Sabran bin Hasamawi@Asmawi (1938M~2007M), adalah merupakan salah seorang murid kanan dari Allahyarham Tuan Guru Haji Muhammad Saman Bin Muhammad atau lebih dikenali dengan gelaran Tuan Guru Haji Mat Saman Kati. Dilahirkan pada hari Jumaat 1hb April, 1938 bersamaan 30 Muharram 1357H di sebuah kampong bernama Sungai Malau, berdekatan Changkat Lobak, Bagan Serai, dalam Daerah Kerian di dalam Negeri Perak Darul Ridzuan.


Tokoh Ulama' Nusantara Syeikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari Rahimahul-Allah Ta'ala

Sepanjang hayatnya selama 69 tahun di atas muka bumi Allah SWT yang serba indah ini, TGHS telah menyumbang sebahagian dari umurnya untuk berbakti dan berjuang untuk meninggikan syiar agama Islam berpusat di kampong halaman khususnya di Alor Pongsu, Bagan Serai, dalam negerinya dan negaranya melalui pendekatan jalan dakwah dan usaha meningkatkan ilmu pengetahuan agama di kalangan masyarakat dan anak bangsa melayu Islam.
Allahyarham TG sangat terpengaruh dan terkesan sekali dengan ulama besar seperti Syeikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari (MAA)[1] (اﻟﺸﻴﺦ ﻣﺤﻤﺪ أرﺸﺪ ﺑﻦ ﻋﺑﺪاﻟﻠﻪ ﺍﻟﺒﻨﺠﺎري رﺣﻤﻪ اﻟﻠﻪ ﺛﻌﻠﻲ) penyusun bagi kitab Sabil al-Muhtadin li at-Tafaqquhi fi Amri ad-Din (ﺳﺒﻴﻞ اﻟﻤﻬﺘﺪﻳﻦﻟﻠﺘﻔﻘﻪ ﻓﻲ اﻣﺮاﻟﺪﻳﻦ). Nama dan gelaran penuhnya Syeikh Muhammad Arsyad bin Abdullah bin Abdur Rahman al-Banjari bin Saiyid Abu Bakar bin Saiyid Abdullah al-'Aidrus bin Saiyid Abu Bakar as-Sakran bin Saiyid Abdur Rahman as-Saqaf bin Saiyid Muhammad Maula ad-Dawilah al-'Aidrus, dan seterusnya sampai kepada Saidina Ali bin Abi Thalib dan Saidatina Fatimah bin Nabi Muhammad s.a.w. Riwayat kedatangan datuk nenek Syeikh Muhammad Arsyad ke dunia Melayu terjadi pertikaian pendapat. Ada riwayat mengatakan bahawa yang pertama datang ialah Saiyid Abdullah bin Saiyid Abu Bakar as-Sakran.

Mungkin oleh kerana secara kebetulan dan ditakdirkan Allah Ta'ala pula, Allahyarham TG mempunyai salasilah keturunan serumpun dengan Syeikh besar Tokoh Ulamak Nusantara ini iaitu tempat asal usul keluarga dari daerah Sapat, Inderagiri, Sumatera Indonesia. Oleh kerana itu Allahyarham TG sangat mengagumi Syeikh MAA al-Banjari yang menjadi idola sejak di usia muda lagi, serta bercita-cita besar untuk menuruti jejak langkahnya dalam bidang keilmuan Islam.

Seorang yang berperwatakkan sederhana dan lemah lembut dengan semua orang. Akhlak Rasullullah s.a.w sentiasa menjadi ikutan, zuhud, gemar berdandan dan kemas dalam berpakaian selayaknya bagi seorang ilmuan Islam. Warna kegemaran Rasulullah s.a.w putih, hijau, serta merah telah juga menjadi pilihan. Sehinggalah ke umur baginda Rasullullah s.a.w yang wafat pada 63 tahun telah menjadi benchmark Allahyarham TG ;
"..Jika kita ditakdirkan mati kelak, biarlah sama umur dengan baginda Rasululllah s.a.w kerana sekurang-kurang umur juga mengikut nabi.."
Berbakti kepada masyarakat setempat


Allahyarham TG sewaktu menziarahi salah sebuah rumah yang musnah akibat kebakaran ketika menjadi YB
Dari kampong-kampong yang berdekatan dengan rumah kediaman di Alor Pongsu, Matang Pasir, Changkat Lobak, Sungai Malau, Larut, Matang dan Selama, Bukit Merah, Perak Parit Haji Taib, Parit Mentara, Pekan Bagan Serai, Masjid Tinggi, Gunung Semanggol, Kuala Kurau, Kamunting, Air Kuning, Kuala Kangsar Pekan Taiping, Matang Gerdu, Sungai Bogak, Pekan Parit Buntar dan banyak lagi. Bukan sahaja dalam negeri Perak sahaja malah melebar luas sehingga ke daerah-daerah dalam negeri Pulau Pinang dan di sebahagian daerah dalam negeri Kedah Darul Aman. Kerja dakwah ini tidak pernah terhenti sentiasa sahaja diteruskan oleh Allahyarham TG walau dalam apa keadaan sekalipun sehinggalah ke akhir hayat.
Allahyarham TG mula menabur bakti di usia masih muda (awal 30an), dengan terlantik menjadi imam tetap di Masjid Ar-Ridzuan Alor Pongsu, sumber rujukan utama dalam bidang hukum hakam agama bagi masyarakat setempat, penolong pendaftar nikah dan cerai (naib kadhi) bagi kawasan Changkat Lobak, adalah diantara khidmat kemasyarakatan yang dilakukan dengan penuh rasa tanggungjawab dan dedikasi. Oleh kerana itu Allahyarham TG amat di hormati oleh setiap lapisan masyarakat di Alor Pongsu, Bagan Serai, Gunung Semanggol dan kawasan sekitarnya.
Di akhir tahun 1980an dan awal tahun 1990an masehi, Allahyarham TG dilantik pula oleh masyarakat untuk memimpin Sekolah Agama Rakyat (SAR) ar-Ridwaniah Teluk Medan, Negeri Perak mengambil alih tempat Allahyarham Tuan Guru Haji Abdul Qadir Kahar yang meninggal dunia. Jawatan ini disandang hinggalah di penghujung tahun 1999an sebelum meletakkan jawatan sementara waktu untuk membolehkan Allahyarham TG bertanding di dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-10.
Maka kemuncaknya di usia menjangkau 61 tahun, Allahyarham TG telah menjadi pilihan utama masyarakat dan rakyat umum di dalam PRU pada November tahun 1999M. Di dalam PRU itu, Allahyarham TG telah dicalonkan dan terpilih untuk menjadi wakil rakyat bagi kawasan Gunung Semanggol bertanding di atas tiket Parti Islam Se-Malaysia PAS. Serentak dengan kejayaan memenangi PRU itu, secara rasmi Allahyarham TG diberi kepercayaan untuk menjadi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) bagi memaksimumkan lagi curahan semaian bakti kepada masyarakat dan berkhidmat kepada rakyat tidak mengira agama, bangsa, latarbelakang dan warna kulit.

Memartabatkan sekolah pondok dan SAR

Di antara cita-cita dan perjuangan Allahyarham TG yang tidak pernah padam adalah untuk memartabatkan sistem Sekolah pondok dan Sekolah Agama Rakyat (SAR). Cita-cita mengasaskan Sekolah pondok sendiri sejak kembali ke kampong halaman. Ianya hampir menjadi kenyataan pada akhir tahun 70an awal 80an, dengan terdirinya beberapa buah pondok di sekitar Surau al-Ansar, Alor Pongsu. Namun ianya tidak kekal menjadi.
Ada juga yang datang menuntut secara sistem Sekolah pondok umumi (menadah kitab) khusus untuk tempoh masa berminggu-minggu dan berbulan-bulan di Surau al-Ansar. Misalnya pada tahun 1979 awal tahun 1980, beberapa orang pelajar (sekitar 20 ke 30 orang) dari Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) yang diketuai oleh seorang pelajar bernama Ali. Kumpulan pelajar MCKK ini telah beberapa kali bermukim di Surau al-Ansar untuk mendalami ilmu agama dari Allahyarham TG ketika musim cuti penggal persekolahan mereka. Namun aktiviti ini terhenti kemudiannya, mungkin setelah masing-masing telah menamatkan pengajian dari MCKK dan menyambung pelajaran ke tempat lain atau meneruskan hidup dengan bekerja di tempat masing-masing.
Tidak lama kemudian, Allahyarham TG diminta untuk mengambil alih tempat Allahyarham Tuan Guru Haji Abdul Kahar sebagai Mudir atau Pengetua Sekolah Agama Rakyat (SAR) ar-Ridwaniah. Teluk Medan, Bagan Serai. Dari sinilah cita-cita Allahyarham TG diteruskan, bermulalah memasuki bidang yang agak baru iaitu pengurusan dan pentadbiran sekolah (Sistem Akademik) serentak dengan itu juga mentadbir sistem Sekolah pondok secara umumi.
Allahyarham TG lantang memperjuangkan kepentingan SAR terutama ketika bantuan kewangan yang dibekukan oleh pihak pentadbiran kerajaan bermula pada 1998. Inilah cabaran yang paling getir pernah di lalui oleh Allahyarham TG selaku Mudir untuk mencari sendiri sumber kewangan yang kian meruncing dari hari ke sehari. Pernah suatu ketika hampir Allahyarham TG terbang ke Negara Brunei Darussalam untuk bertemu dengan sahabat di sana bagi memohon bantuan. Tidak cukup dengan itu juga Allahyarham TG menulis beberapa pucuk surat memohon bantuan dari badan-badan korporat dan bank-bank perdangan tempatan. Segala usaha ini dilakukan demi untuk melihat SAR terus hidup dan tidak terlepas ke tangan pihak kerajaan yang pada pandangan TGHS tidak lain hanyalah untuk memudarkan pengaruh agama Islam di kalangan masyarakat.
Sementara itu Pada bulan Mei 2005, Allahyarham TG di jemput untuk mewakili Negeri Perak ke Ijtimak Ulama' (إﺟﺜﻤﺎعﻋﻠﻤﺎء) Sekolah Pondok Se-Nusantara di Yayasan al-Jenderami Jenderam, daerah Sepang Dengkil sempadan negeri Selangor dan Negeri Sembilan. Di kesempatan ini TGHS telah melontarkan beberapa pandangan dan idea yang bernas dalam sessi muzakarah (ﻣﺬﻛﺮه) perdana bersama para ulama’ yang datang dari seluruh nusantara termasuk dari Indonesia, Brunei, Thailand dan Singapura. Perjuangan dan usaha untuk mempertahankan SAR dan Sistem Sekolah pondok harus diteruskan, itulah tekad Allahyarham TG yang tidak pernah berganjak.
Pada pendapatnya kedua-dua pusat ini khususnya Sekolah pondok, masih cukup relevan sebagai pusat untuk melahirkan para alim ulama’ perwaris nabi untuk generasi akan datang, walaupun kita kini berada di dalam keadaan serba canggih dan moden. Kerana inilah jalan yang telah dirintis oleh Tuan-Tuan Guru kita turun temurun dari dahulu dan juga jalan yang ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w untuk diteruskan hingga ke hari kiamat. Maka tidak hairanlah SAR dan Sekolah pondok sentiasa dicemburui dan tidak disenangi bukan saja kini malah dari dulu sampai bila-bila.
Sebagai contoh berapa ramai dari kalangan Tok-Tok Guru di selatan negara Thailand khususnya Patani, yang telah ditangkap dan hilang begitu sahaja, entahkan hidup entahkan mati. Itu adalah janji Allah Ta'ala di dalam al-Qur'an [10]:
(أﺣﺴﺐ اﻟﻨﺎس أن ﻳﺗﺮﻛﻮا أن ﻳﻘﻮﻟﻮا ءاﻣﻨﺎ وﻫﻢ لا ﻳﻔﺘﻨﻮن)
Ertinya:“Apakah manusia menyangka bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan “Kami telah beriman” sedangkan mereka tidak diuji?
"...Usaha ke arah jalan Allah Ta'ala pasti akan di uji dengan pelbagai rintangan dan cubaan, kita harus ingat Rasullah s.a.w adalah orang yang paling hebat menerima cubaan. Walaupun baginda seorang Nabi lagi Rasul malah kekasih Allah Ta'ala tetapi baginda adalah orang yang paling hebat menerima cubaan. Maka apalah sangat cubaan yang kita hadapi sekarang ini? Terlalu sedikit ibarat langit dengan bumi perbezaannya. Adakah kita pernah melalui peperangan sebagaimana Rasulullah s.a.w dalam usaha dakwah? Ramai dari kalangan kita yang tidak pernah!! Oleh itu saya menyeru kepada diri saya dan tuan-tuan sekelian yang hadir untuk mempertingkatkan azam dan semangat untuk meneruskan jalan yang ditinggalkan baginda Rasulullah s.a.w. Tetaplah istiqamah di dalam perjuangan meninggikan martabat Sekolah pondok yang saya kira satu-satunya sistem pengajian yang menuntut pelajarnya mencari dan mencapai kecemerlangan ilmu dalam masa yang sama menunaikan tuntutannya iaitu beramal dengan apa yang dipelajari. “Ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tidak berbuah”. Usahlah takut dan gentar malah hadapilah segala cabaran dengan kekuatan istiqamah dan kesatuan ummah..."
Itu adalah antara lain pengisian Allahyarham TG ketika menyampaikan ucaptamanya pada majlis yang dirasmikan oleh YBhg. al-Fahdil Mufti Kerajaan Negeri Sembilan.


Kembali ke-Rahmatullah

Pada 2hb-Jan 2007, di waktu dinihari sekitar jam 1:30 pagi, seluruh ahli keluarga telah dikejutkan dengan panggilan telefon terus dari ibu Hajjah Noraini Hj Hussain yang berada di Mekah dengan pengkhabaran berita yang amat sedih. Dalam keadaan hiba sambil menangis ibu memberitahu bahawa “Abah” kesayangan telah tiada lagi.
Pada waktu itu di Mekah, masih lagi awal sekitar jam 8:00 malam 1hb Jan-2007 bersamaan dengan Isnin 11-Zulhijjah 1427H. Diceritakan oleh isteri Pn Hajjah Noorani, bahawa selesai solat Maghrib, ketika memulakan perjalanan untuk melontar ke Jamrah setelah berhenti berehat untuk melepaskan kepenatan, Allahyarham TG rebah dan terus tidak sedarkan diri. Di ketika itu, Noorani yang berada tidak jauh hanya mendengar perkataan “Allah” (اﻟﻠﻪ) sebelum sempat memaut bahagian belakang dan Allahyarham TG terus rebah ke pangkuannya.
Setelah itu, Allahyarham TG segera dibawa oleh isteri dan beberapa orang petugas keselamatan di tempat kejadian ke pusat perubatan yang berdekatan. Sejurus tiba di situ, Allahyarham TG disahkan telah meninggal dunia oleh doktor yang bertugas. Ditakdirkan Allah Ta'ala, turut berada di tempat kejadian adalah Doktor Asmah binti Othman yang amat terkejut dan tidak menyangka sama sekali bahawa pesakit tersebut adalah datuk saudaranya sendiri. Secara khsusnya Allahyarham TG meninggal dunia disebabkan oleh komplikasi jantung yang disebut sebagai Acute Myocardial Infraction.

Aktiviti-Aktiviti


Majlis Korban merupakan agenda wajib saban tahun di Surau al-Ansar Alor Pongsu
Segala urusan pengebumian Allahyarham TG berjalan sungguh lancar dan amat mudah sekali. Jenazah Allahyarham TG disembahyangkan oleh jutaan ummat Islam dari serata pelusok dunia di dalam Masjidil Haram (المسجد الحرام), Makkah al-Mukarramah (مكة المكرمة) sesudah solat subuh keesokkan harinya. Inilah cita-cita di dalam hati kecil Allahyarham TG dan juga patut menjadi cita-cita setiap daripada Muslim untuk pergi menemui tuhan robbul-jalil mudah-mudahan dalam husnul-khatimah (إﻧﺸﺎءاﻟﻠﻪﺛﻌﺎﻟﻲ).
Pemergian Allahyarham TG pasti akan selalu diingati oleh setiap ahli keluarga, anak murid, kenalan dan sahabat di tanah air khususnya di Alor Pongsu. Pada setiap kali datangnya Hari Raya Aidil Adha (عيد الأضحى) atau Hari Raya Korban, kenangan bersama Allahyarham akan terimbau kembali apabila tiba masa menganjurkan majlis korban di Surau al-Ansar. Ini adalah kerana, bukan sahaja tarikh pemergian Allahyarham TG yang ditakdirkan Allah Ta'ala pada musim Hari Raya Haji, malah ianya amat berkait rapat dengan ibadat sembelihan korban di Kampong Alor Pongsu. Allahyarham TG adalah orang yang mula memperkenalkan ibadat sembelihan korban ini secara lebih sistematik dan tersusun semenjak lebih 15 tahun dulu. Insya-Allah ianya pasti akan menjadi amalan untuk diteruskan oleh generasi sekarang dan akan datang hinggalah sampai hari kiamat.


Wasiat kepada seluruh umat Islam


Memang terdapat ayat al-Qur'an dan hadis Nabi s.a.w, supaya kita berwasiat sebelum meninggal dunia, namun tidak semua orang dapat melaksanakannya. Orang-orang sufi sangat memandang penting perkara wasiat ini. Atas alasan itu, Allahyarham TG yang termasuk salah seorang daripada Guru dan Khalifah bagi Tareqat Mujaddidiyah as-Sammaniyah an-Naqsyabandiyah (ﻃﺮﻳﻘﻪ اﻟﻤﺠﺪدﻳﻪ اﻟﺴﻤﺎﻧﻳﻪ اﻟﻨﻘﺸﺒﻨﺪﻳﻪ), ada meninggalkan beberapa wasiat/nasihat sebelum berangkat ke tanah suci Mekah (مكة المكرمة) untuk menunaikan fardhu haji. Walaupun kata-kata nasihat/wasiat tersebut lebih tertumpu kepada anak-anak, ahli keluarga serta anak murid untuk menjadi pedoman, tetapi ianya dilihat sangat relevan dan berguna untuk dikongsikan bersama dengan seluruh umat Islam. Di antaranya:

Jangan tinggal solat. Kerana solat adalah tiang agama, ibarat rumah yang tiada tiang pasti rumah tidak dapat dibangunkan. Islam terbangun dalam diri, masyarakat dan negara adalah dengan terdirinya solat di setiap kalangan penganutnya. Selagi ianya diabaikan pasti Islam sukar membangun atau dibangunkan. Solat juga jalan bagi segala orang yang mutaqin dan menyejukkan mata hati bagi Rasulullah s.a.w dalam mensyahadahkan tuhannya. Sembahyang berjamaah di masjid atau surau adalah yang paling afdhal untuk mendapatkan lebih darjat dan juga meningkat ukhuwah Islamiah sesama kita.

Sering-seringlah menziarah kubur ibu. Menziarah kubur mengingatkan kita kepada mati yang semakin hari semakin menghampiri. Perbanyakkanlah mengigati mati, kerana yang demikian itu akan mengurangkan seseorang itu melakukan dosa dan menjadikannya berzuhud dalam urusuan dunia. Sepintar-pintar manusia ialah orang yang mengingati mati dan sentiasa bersedia menghadapinya. Mereka itulah orang-orang yang bijaksana. Dengan selalu mengingati mati juga, kita akan lebih termotivasi untuk melakukan amal ibadat dan kebajikan buat bekalan akhirat. Beramal seolah-olah kita hendak mati hari esok, dan berkerjalah seolah-olah kita akan hidup hingga 1000 tahun lagi. Oleh itu beramal hendaklah kita segerakan berbanding mengejar kehidupan di dunia.

Jangan bertelagah sesama sendiri soal harta. Harta dunia tidak memberi apa-apa manafaat kehidupan akhirat melainkan yang dibelanjakan ke arah yang diredhai Allah Ta'ala, berjihad dengan harta dan wang ringgit ke jalan Allah Ta'ala adalah tukaran jual beli yang paling tinggi nilaiannya di sisi Allah Ta'ala.

Harta pusaka hendaklah dibahagikan mengikut hukum faraid. Ilmu tentang Hukum faraid adalah ilmu yang paling awal diangkat atau dicabut oleh Allah Ta'ala dari muka bumi, maka dengan itu berusahalah sedaya upaya mempertahankannya dalam diri dan keluarga dan keturunan generasi kita akan datang supaya ianya kekal hingga hari akhirat.

Harta yang telah dihebahkan (hadiah), diwaqafkan tidak perlu dipersoalkan. Tiada apa yang hendak dikejar atas muka dunia ini. Bekalan hari akhirat adalah yang paling penting. Sebagai penyambung amalan agar berterusan walaupun kita sudah mati adalah melalui 3 perkara. Salah satu daripadanya adalah meninggalkan harta waqaf termasuk dalam harta yang disedekahkan.

Jangan abaikan pendidikan keluarga. Pendidikan adalah penting untuk mendapat ilmu, tuntutan ilmu adalah amal. Orang yang berilmu tidak beramal ibarat pohon yang tidak berbuah dan lebih dahulu di siksa oleh Allah Ta'la berbanding orang lain. Orang yang beramal tapi tidak berilmu itu pula akan menjadi sia-sia sahaja. Tidaklah sama darjat antara orang yang berilmu dan tidak berilmu dengan beberapa darjat yang tinggi. Orang berilmu akan diangkat tinggi, berhati lemah lembut dan akan ditunaikan segala hajatnya oleh Allah Ta'ala.

Tuntutlah ilmu selagi terdaya. Menuntut ilmu adalah wajib bagi setiap muslim. Pepatah ada menyebutkan dari buaian hingga ke liang lahat from cradle to grave. Berusahalah untuk menuntut ilmu agama, ianya menuntut kepada pengorbanan masa, tenaga dan wang ringgit. "Siapa yang dikehendaki baik oleh Allah Ta'ala, maka Allah akan meluaskan pengetahuannya dalam hukum-hukum agama dan diilhamkan-Nya petunjuk di dalamnya..yufaqqihu-fid-din" (ﻳﻔﻘﻬﻪ ﻓﻲ اﻟﺩﻳﻦ).

Utamakan hubungan kekeluargaan dari yang lain. Jika hendak membantu, bantulah ahli keluarga sendiri dahulu, itu yang lebih afdal dari pada membantu orang lain. Hatta jika hendak memberi zakat lebih afdal kepada ahli keluarga yang layak dahulu. Ianya pasti dapat menjalinkan hubungan silahturahim yang lebih akrab.

Wasiat yang dilafazkan pada malam 19hb Disember 2006 itu; ternyata telah memberi kesan yang amat mendalam kepada setiap yang hadir. Lenggok bahasa dan cara penyampaian memang agak lain dari pada biasa. Bagi yang mempunyai mata hati yang terang pasti dapat menangkap; itulah kata-kata wasiat terakhir seorang yang bakal pergi jauh menemui tuhan yang maha pencipta.

Penutup dan kesimpulan

Tidak ada monumen besar dan legacy yang nyata pada pandangan mata ditinggalkan oleh Allahyarham TG. Tidak juga harta yang melimpah ruah. Baginya aset terpenting hanya tiga perkara ditinggalkan yang boleh menjamin kesinambungan pahala hingga hari kiamat. Pertama: Sedekah jariah, Kedua: Ilmu yang bermanafaat dan diamalkan oleh para muridnya dan Ketiga: Anak-anak yang ramai lagi soleh yang mendoa'kan kebahagiannya di alam baqa'. Ini adalah pegangan Allahyarham TG dan harus menjadi pegangan setiap muslim berdasarkan al-Hadis Nabi s.a.w:
(اذا ﻣﺎت اﺑﻦ ادم اﻧﻘﻄﻊ ﻋﻣﻠﻪ إلأ ﻣﻦ ﺛﻠاث: ﺻﺪﻗﻪ ﺟﺎرﻳﻪ, أوﻋﻠﻢ ﻳﻨﺘﻔﻊ ﺑﻪ, أو وﻟﺪﺻﺎﻟﺢ ﻳﺪﻋﻮﻟﻪ)
Ertinya: "Apabila seorang anak Adam itu meninggal, terputuslah semua amalannya kecuali tiga perkara: Sedekah jariah, ilmu yang memberi manafaat atau anak soleh yang berdoa untuknya".
Ini adalah sebahagian dari apa yang telah diajarkan oleh baginda Rasulullah s.a.w yang menjadi ikutan ahli keluarga baginda, para sahabat, pengikut sahabat, alim ulama', tok-tok guru dari dahulu hinggalah hari kiamat. Bukanlah harta dan kemegahan dunia; yang boleh menjadikan kita leka dan lalai. Kerana hasutan syaitan yang sentiasa mengintai untuk menyesatkan manusia seterusnya membawa kita terjerumus ke dalam neraka, kita mohon di jauhkan Allah Ta'ala.
Selain dari itu bukanlah sahaja masalah-masalah furug yang menjadi agenda usaha dakwah Allahyarham TG, malah Ideologi dan pemikiran yang membawa kepada menularnya budaya jahat dalam masyarakat seperti Hendonisme, Liberalisme, Islamic phobia, Islam Moderate, Politik suku agama suku dan pelbagai lagi isu ummah di tangani dengan penuh berhikmah serta tunjuk ajar tauladan yang baik.
Penghuraian pertembungan di antara ilmu Sains dan al-Quran yang menjadi “hudan”[27] (ﻫﺩي ﻟﻠﻨﺎس) atau pertunjuk kepada ummat manusia keseluruhannya, juga sering dijadikan topik perbincangan semasa mengadakan kuliah. Penggunaan minyak biodiesel umpamanya, sudah disebut di dalam al-Qura'an lebih 1400 tahun dahulu sebagaimana firman Allah Ta'ala[28]:
(اﻟﺬي ﺟﻌﻞ ﻟﻜﻢ ﻣﻦ اﻟﺸﺠﺮ الأﺧﻀﺮ ﻧﺎرا ﻓﺎذا أﻧﺘﻢ ﻣﻨﻪ ﺗﻮﻗﺪون)
Ertinya: "Iaitu tuhan yang menjadikan untukmu api dari kayu yang hijau, maka tiba-tiba kamu nyalakan (api) dari kayu itu"
Tetapi hanya baharu sekarang manusia menemui mukjizat al-Qur'an ini; apabila minyak kelapa sawit di jadikan fuel atau bahan bakar. Tidakkah ianya (biodiesel) ini berasal dari daun kayu yang hijau? al-Qur'an tidak pernah bercanggah dengan Sains. Cuma kadang-kadang Sains yang berasaskan pemikiran manusia semat-mata tidak mampu untuk melihat lebih jauh dari apa yang dinyatakan oleh Allah Ta'ala di dalam al-Qur'an.

Bumi ini dilitupi oleh hampir 70% daripada air lautan yang berfungsi untuk menyejukkan dan melicinkan (sumpama coolent) bagi peredaran putaran bumi. Ini adalah kerana di dalam perut bumi itu terdapat kepanasan yang melampau seumpama enjin yang menggerakkan segala aktviti alam di atas muka dunia. Itu adalah keagongan dan kebesaran Allah Ta’ala yang maha pencipta.

Di antara keagongan lain dan sangat kreatifnya Allah Ta’ala, yang telah menjadikan segala sesuatu di dunia ini dengan konsep re-cycle serta bio-degradable. Tidak ada satu benda pun yang dicipta Allah Ta’ala yang tidak boleh di kitar semula berbanding dengan ciptaan manusia, yang majoritinnya hanya melakukan kerosakkan atau mencemarkan alam sekitar. Maka awal-awal lagi Allah Ta’ala telah meraqamkan hal ini di dalam al-Quran [29]:
(ﻇﻬﺮ اﻟﻔﺴﺎد ﻓﻲاﻟﺒﺮ واﻟﺒﺤﺮ ﺑﻤﺎ ﻛﺴﺒﺚ أﻳﺪي اﻟﻨﺎس...إﻟﻲاﺧﻳﺮه)
Ertinya: “Telah nampak kerosakan di daratan dan di lautan, kerana perbuatan tangan manusia . supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)”

Adakah kita mengambil pengajaran ayat ini setelah berlaku ombak besar Tsunami pada tahun 2004 yang telah mengorbankan lebih 150,000 orang itu? Adakah kita telah kembali ke jalan yang benar yang dikehendaki dalam ayat tersebut? Sesungguhya manusia tersangat lalai yang hanya melihat fenomena alam sebagai satu bencana tanpa mahu menerima ianya sebahagian dari bala atau peringatan dari Allah Ta’ala.

Tersebut itu adalah di antara pokok utama pemikiran Allayarham TG yang hendak di ketengahkan kepada masyarakat. Usaha murni ini pastinya belum selesai, tetapi insya-Allah ianya pasti akan diteruskan oleh generasi pelapis dan pewaris nabi yang akan datang silih berganti hinggalah umur dunia sampai ke penghujungnya. Pasti ramai lagi pengganti Allahyarham di luar sana, yang sedia mengambil alih tempat menunaikan tanggugjawab yang maha agung ini.SEKIAN//

0 ulasan: