Khamis, 12 November 2009

Ceramah TGHH di Bagan Serai

|

Kehadiran Tuan Guru Haji Hadi Awang ke kawasan Bagan Serai telah memeberi ruang kepada rakyat negeri Perak khususnya penduduk Perak utara untuk mengetahui beberapa isu semasa yang belaku kini. Turut hadir dalam siri ceramah tersebut ialah Persuruhjaya PAS Perak Ustaz Abu Bakar Husin, ADUN Tronoh ,YB Sivakumar, ADUN Titi Serong/ Ketua Penerangan PAS Negeri Perak YB Khalil Idham Lim ADUN Gunung Semanggol, YB Ramli Tusin dan ADUN Selinsing, YB Husin Din.

Siri ceramah isu semasa tersebut juga dihangatkan dengan penerangan isu semasa yang berlaku oleh YB Sivakumar selaku Speaker DUN dan juga YB Khalil Idham Lim selaku Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Pakatan Rakyat. Antara penjelasan yang dibuat oleh kedua-dua YB ADUN tersebut ialah bagaimana sidang DUN kali ini dengan jelasnya memperlihatkan penglibatan pihak POLIS dengan begitu ramai. Dari mula menjejakkan kaki di pintu Pejabat SUK Negeri Perak hinggalah semasa samapi ke pintu dewan tersebut. Juga telah berlaku beberapa sekatan yang melambatkan kehadiran mereka dalam persidangan tersebut. Yang mengejutkan ialah kehadiran bentara seramai lebih 20 orang yang mengawal speaker yang tidak sah yang terpaksa bertahan mengawal kerusi tersebut dari dirampas oleh ADUN pakatan rakyat.

Momentum siri ceramah pada malam tersebut diterjemahkan oleh TGHA sendiri yang sedia maklum mampu menaikkan semangat hadirin yang hadir. Antara petikan ceramah beliau ialah, beliau meminta agar umat Islam agar bangun menentang kezaliman, kemungkaran dan terus berlawan serta tidak mengaku kalah. Beliau juga menjelaskan bahaya orang-orang Islam wajib menunjukan contoh tersebut kepada orang bukan Islam. Walau bagaimanapun pada pilihanraya yang lalu masih terdapat orang Islam yang tidak menyokong perjuangan Islam sebaliknya perkara ini ditonjolkan oleh orang bukan Islam pula yang mempercayai perjuangan Islam dan terus memeberi sokongan. Puncanya adalah kesan pendidikan barat dan penjajah yang diterima oleh masyarakat membuatkan pemikiran mereka menjadi kabur yang menyebabkan ajaran Islam diabaikan. Sehubungan dengan itu, perkara yang perlu dilakukan ialah dengan menukar kerajaan yang sedia ada dan mewujudkan satu perubahan mentaliti agar pemikiran masyarakat lebih memahami idea-idea yang menjurus kepada ajaran Islam.

Dianggarkan seramai 5000 orang membanjiri kawasan markas Tarbiyyah PAS kawasan Bagan Serai di Masjid Tinggi dan Alhamdulillah cuaca pada malam tersebut tenang yang membolehkan hadirin terus mendengar ceramah-ceramah yang disampaikan. Pada malam itu juga diadakan majlis perlancaran Orang Muda Geng Kita peringkat Dewan Pemuda kawasan Bagan Serai dan penyerahan borang keahlian PAS oleh wakil-wakil pemuda dan penduduk disekitar bagan Serai. Sebanyak 120 borang keahlian diterima pad malam tersebut.

0 ulasan: